MELLAAH

alles.in.een.life.blog

Zo blijf je positief met een angststoornis

Soms heb je van die momenten dat je denkt dat het leven heel erg naar is.
Je kunt dan bijvoorbeeld er niks aan doen, of je kunt er zo positief mogelijk nog iets van je dag maken. Je leeft maar een keer, en daarom heb ik voor jou een aantal dingen op een rijtje gezet om het leven zo positief mogelijk in te zien. Het leven is soms hard, vooral als je een puber bent.

Niet alleen als je een puber bent maar ook als je ouder wordt heb je soms van die momenten dat je je terug wilt trekken en thuis wilt blijven. De problemen gaan niet vanzelf weg, helaas.. Ik heb een aantal punten voor jou op een rijtje gezet op je leven iets vrolijker in te zien.

In dit artikel geef ik enkel mijn mening, voor advies raad ik altijd een arts/specialist aan.

Mijn moeilijkste tijd

Vroeger heb ik boulimia gehad, een super moeilijke tijd. Zelfs toen niemand mij geloofde, kun je wel zeggen dat het toen de moeilijkste moment uit mijn leven was. Ik kijk er dan ook niet lachend op terug helaas. Zelfs op de moeilijkste moment uit me leven, bleef ik nog zo positief mogelijk. Ik kon niet anders, het was leven of dood. En ik koos om te leven, zo is het nou eenmaal. Wat kun je nou eigenlijk op zo'n moment doen, als je je slecht voelt? Ik heb een aantal dingen op een rijtje gezet, en ik hoop jou leven hiermee wat beter te maken.

Psycholoog.

Ik bezoek inmiddels al een aantal jaar een psycholoog. Zo heb ik laatst EMDR gehad, een soort van hypnose die je anders over een trauma laat denken. Zelf ben ik anti-medicijnen en kan ik natuurlijk wel medicijnen krijgen voor mijn angsten. De reden waarom ik tegen medicijnen ben is voor mij persoonlijk, maar ik denk dat je daarmee niet de onderliggende problemen mee oplost. Natuurlijke medicijnen vindt ik zo nu en dan, dan weer niet zo erg.

Zoals jullie inmiddels wel weten heb ik al een keer eerder over CBD-olie. In CBD-olie zit een natuurlijke stof verwerkt die in de cannabisplant voorkomt. Zelf ken ik ze van de flesjes. CBD olie kan je een rustig 'effect' geven als je net zoals mij af en toe stressvolle situaties ervaart.

Naast CBD-olie heb je tegenwoordig ook paddenstoelen met medicinale werking. Het schijnt zo te zijn dat deze oliën en paddenstoelen (die overigens ook goed te combineren zijn) ook tegen ernstige ziektes werken. Nou ben ik daar erg optimistisch in, maar heb het wel laatst bij een bekende van mij gezien. Ik denk altijd maar zo: het moet eerst mij overkomen, dan pas raadt ik het een ander aan. Ik ben erg blij met de oliën. Zo heeft het mij in iedergeval goed geholpen tegen een paniekaanval, en hielp het mij rustig te blijven.

Toch vindt ik dat iedereen moet weten wat hij / of zei doet.

Zorg dat je goed slaapt.

Vaak als ik niet genoeg slaap heb gehad, blijf ik liever thuis. Soms doe ik dit dan ook, waarschijnlijk is dit in jou situatie anders (omdat ik PTSS, en angstaanvallen heb..) Maar zelfs ik weet dat je je problemen niet kunt ontlopen. Zo makkelijk is het helaas niet. Als je een dag niet hebt geslapen, ga er dan ook niet teveel erover inzitten. Morgen een betere dag, toch? Probeer eerder naar je bed te gaan klinkt logisch, maar toch is het zo. Zo sta je eerder, en voel je je beter in je vel. Zelf kan ik mezelf altijd beter concentreren.

Ruim op.

Ik vind het altijd lekker als dingen opgeruimd zijn. Zo kan ik me altijd beter focussen op mijn werk (bloggen) zelf geeft het mij een rustgevoel als alles opgeruimd is. Je hoofd wordt dan leeg en je denkt ook niet meer aan het opruimen. Voor ieder is dit natuurlijk anders maar voor mijzelf werkt het heel goed. Als je aan het opruimen bent probeer je dan ook niet te snel af te lijden bijvoorbeeld aan je telefoon. Zo verspil je je eigenlijk je tijd, en dat is niet nodig.

Wil je het anders, doe het anders.

Ik heb ooit een tik van mijn eigen moeder gekregen: schuif spullen naar je zin, klinkt stom maar zelf als ik er aan denk wil ik al direct beginnen. Ik vind het leuk om spullen op te schuiven en later er op terug te kijken: Oh, dat staat eigenlijk best leuk. Dit geeft mij een positief gevoel, en het gevoel dat ik wat heb gedaan.

Doe het gewoon.

Dromen gaat niet over slapen.. nee durf te dromen over dingen die onmogelijk zijn. Zo verleg je je grenzen en onderneem je dingen die je waarschijnlijk eerder niet zou doen. Zelf hou ik een To-Do lijstje bij, klinkt heel cliché maar echt mij helpt het. Zo heb ik laatst geskydived en eerlijk: het was onwijs gaaf. Dus koop die ticket waarvan je eerst dacht: nee.. ik doe het toch niet. Doe het, daarna kun je geen weg meer terug.. maar geloof me: iets wat je echt heel graag wilt krijg je geen spijt van!

Voel je je vooral niet schuldig.

Hier heb ik zelf de laatste tijd ook last van. Je schuldig voelen omdat je een avondje thuis blijft, of alleen maar op de bank zit. Voel je je niet schuldig als je thuis blijft! zoals ik al eerder zei morgen is een betere dag. Zelf helpt het mij om op dat moment op een notitieblok te schrijven wat ik de volgende af moet maken, zo verzet ik de dingen die ik nog moet doen in mijn hoofd. Het helpt.


Dit artikel bevat gesponsorde links – uitleg