MELLAAH

alles.in.een.life.blog

Zo vindt je je jezelf weer terug met angsten

Er zijn heel veel tips op het internet te vinden over een 'Angststoornis', meestal door artsen geschreven. Nou dacht ik bij mezelf: laat ik het nou eens schrijven, tips van een vrouw met een Angststoornis. Zelf lijd ik minstens al 6 jaar aan een angststoornis, ik wil me niet gespecialiseerd noemen maar ik help graag andere die hier ook dagelijks of vaak last van hebben. Dit artikel is ook geschikt voor mensen die in het algemeen last hebben van angsten en stoornissen.

Schrijf alles op

Als ik chaotisch in me hoofd ben, meestal door de angsten schrijf ik alles op in mijn notitieboekje. Een psychologe vertelde mij ooit: dat ik juist de positieve kant van mezelf moet opschrijven. Toen ik dat eenmaal wilde doen wist ik eigenlijk niks op te noemen, toch is het belangrijk dat je het opschrijft om je zelfvertrouwen op te krikken. Als je zelf niks over jou op kunt schrijven: vraag het dan aan een ander. Zoals je ouders, wat vinden hun? Bovendien is het ook nog eens goed om het een keertje van een ander te horen.

Blijf jezelf uitdagen

Door mijn Angsten en PTSS zit ik als het aan mij ligt alleen maar thuis, opgesloten in huis. Nou is dat natuurlijk niet de bedoeling: soms moet je jezelf eventjes uitdagen. Als je eenmaal iets heb ondernomen, al is het maar een rondje door de wijk heen kun je achteraf trots op jezelf zijn. Bovendien hoef je niet direct iets 'groots' te ondernemen, zelf had ik dit gevoel namelijk vaak. Als je iedere keer kleine beetjes onderneemt kom je je er uiteindelijk ook wel!

Ga met de fiets

Voordat ik last kreeg van Paniekaanvallen had ik vaak last van Hyperventilatie. Ik ging naar een Mensendieck/Cesar die mij vertelde dat ik beter de fiets kon pakken. Fietsen helpt ervoor dat je afgeleid bent, en dus om je heen kijkt en niet bezig bent met een aanval. Pak dus een keertje de fiets, en rij een stuk! Je zult je hierna een stuk beter voelen. Bovendien hoeft het niet allemaal in een 'dag'. Morgen weer een nieuwe dag!

Jezelf blijven verzorgen

Wat ik altijd heb geleerd van mijn ouders is: dat je je altijd moet blijven verzorgen. Als je last hebt van angsten, vergeet je jezelf ook heel vaak! Blijf jezelf altijd verzorgen. Maak tijd voor een Make-up'je of s'avonds even die ene masker, tijd voor jezelf mag best!

Probeer de dingen te ondernemen die je normaal niet had gedurfd

Soms moet je gewoon eventjes uit je comfortzone stappen, en de dingen te ondernemen die je normaal niet durft. En vergeet niet: geef niet op! Het leven is veelte mooi om op te geven, er zijn altijd mensen die van je houden en je wel die kans geven!